Lär dig ryska och sikta in dig på ung publik
Under kursveckan har det varit mycket fokus på medielandskapet i Ryssland och andra postsovjetiska länder. Pressfrihet har också haft en central roll. Jag har ändå valt att skriva min blogg om något som, åtminstone inom en nära framtid, kommer att påverka mitt och mina kurskamraters liv. Hur ska vi få jobb?
Det talas mycket om att journalistjobben försvinner och att man får nöja sig med korta kontrakt, om ens det. Efter den här veckan har jag insett att det nog finns jobb för oss, man måste bara veta var det är smartast att leta efter dem.
Journalisten Linda Haglund höll en föreläsning som bland annat behandlade hur de på Uppdrag granskning jobbar med att få en yngre publik att intressera sig för det material som produceras. Det fick mig att inse att det är vår generation som är bäst på att veta vad vår generation vill ha. Det är i och för sig självklart, men man kan lätt glömma bort det när många redaktioner är fulla med, mja, äldre gardets journalister.
Man ska också veta var jobben finns. Anders Mård frilansar från S:t Petersburg, och arbetar främst för Svenska Yle. Han vill att finländska journalister ska se de möjligheter som Ryssland erbjuder. Om man som journalist vill ha jobb lönar det sig alltså att lära sig ryska och flytta dit.
Så om du är ung och vet hur man kunde nå den unga publiken och dessutom kan eller har ett intresse av att lära dig ryska, finns det gott om jobb att få.
Fredrik Palmén