Besök på Alexanderinstitutet

Emilia Söderholm studerar journalistik i Göteborg. Foto: Linda Haglund

Besök på Alexanderinsitutet

Under onsdagseftermiddagen fick vi göra ett besök på Alexanderinstitutet vid Helsingfors universitet. Det var ett helt perfekt ställe för oss att besöka eftersom det är det finska centret för ryska och östeuropeiska studier. Här har forskning och undervisning pågått sedan 1996 då institutet bildades på initiativ av Utbildningsministeriet i Finland. Idag finansieras det av Helsingfors universitet, Kultur- och utbildningsministeriet samt Finlands akademi.

Under vårt besök på Alexanderinstitutet fick vi lyssna på korta presentationer från några av de forskare och doktorander som finns vid institutet just nu. Bland annat Saara Ratilainen som forskar på mediekultur och digital kommunikation i Ryssland. Det var väldigt spännande att lyssna på det som hon berättade och hon (precis som alla de andra) fick väldigt mycket sagt på kort tid. En sak som jag reagerade på var att hon pratade om media-plattformar för unga som utvecklats på ett sätt som det inte ens har gjort i Finland än.

Vi fick också lyssna på Mark Teramae och Vladimir Gel’man som även de delade med sig av sin forskning. Alla dessa, samt Sigrid Kaasik-Krogerus, har varit en stor hjälp i vår process att förstå och samla mer information om Ryssland än vad vi hade innan den här kursen började. Deras kunskap har vi använt som källor till artiklar som går att hitta här på hemsidan.

Forskningsinstitut, som Alexanderinstitutet, är verkligen värdefulla tillgångar för journalister. Det är både enklare och mer inspirerande att gå och prata med någon som sitter inne på all den här kunskapen än att läsa om det i en bok. I det här fallet hade vi också tur att nästan alla hade tid och kunde ställa upp på att bli intervjuade av oss också. Ett väldigt lärorikt och uppskattat besök på alla plan!

Emilia Söderholm